Subscribe:

Saturday 3 December 2011

BUSINESS IDEA COMPETITION



SMART BOARD



PRO EXCELLENT TEAM SDN BHD

Nama Ahli :
AZIZUL BIN HJ. SULAN
MOHD ALI AMRAN BIN OTHMAN
MOHAMAD FAIZAL BIN ALI OTHMAN
HASNAH BINTI MUSIM
AZURA BTE BAHARUDIN
NOR FAIZAH BINTI MOHAMAD

Alamat :
Pro Excellent  Team Sdn. Bhd.
No 34, Jalan Sejambak 10,
Taman Bukit Dahlia,
81700 Pasir Gudang, Johor

Nombor Telefon  :     07-5534441
Nombor Fax         :     07-5534488
              E-mail                     :     proext11@gmail.com
KANDUNGAN

Seksyen 1.0  RINGKASAN EKSEKUTIF ……………………………………


1
Seksyen 2.0  PENERANGAN PERKHIDMATAN DAN PRODUK……………


2 - 3
Seksyen 3.0  PENERANGAN TEKNOLOGI………….…………………………


2- 3
Seksyen 4.0  PASARAN DAN PERTANDINGAN…………………………...


4
Seksyen 5.0  MODEL PERNIAGAAN………….………………………………


4 -5









SEKSYEN 1.0 RINGKASAN EKSEKUTIF
Smart board merupakan papan tulis interaktif yang membuat pembelajaran di kelas jauh yang lebih lancar dan menyenangkan. Smart board memberikan tampilan komputer dengan projektor. Bezanya, papan putih biasa tidak akan mempengaruhi apa-apa apabila skrin disentuh atau diconteng-conteng. Namun, smart board menerima itu semua sebagai input. Smart board mempunyai tiga komponen yang saling berkaitan iaitu, komputer, projektor, dan papan tulis. Setiap komponen dihubungkan dengan USB, serial data, ataupun wireless.

Projektor menampilkan gambar di papan, misalnya gambar desktop pada komputer. Mekanisme kerjanya adalah sangat mudah Jika kita menyentuh tombol start pada papan, smart board menukarkannya sebagai input pada komputer. Maka, menu dalam start, baik di komputer mahupun pada papan, akan muncul. Teknologi itu disebut DviT (digital vision touch). Dengan DviT, kita boleh menggunakan tangan ataupun tetikus. Kita bisanya akan klik dua kali, pointing, dan menarik objek terus pada skrin/papan. Ketika pembentangan, pembantu operator komputer tidak diperlukan lagi.
Di samping itu, papan tersebut juga dilengkapi SMART pen tray. Ia merupakan sesuatu tempat yang berfungsi memberitahu komputer jika kita menconteng pada papan. Jika kita mengambil pen, sensor optik akan berkerja. Ia bakal memberi tahu komputer agar menampilkan pilihan warna, ketebalan, dan tool lain untuk menulis. Pen tray tersebut menggunakan konsep elektronik.

Penggunaan smart board semasa sesi pengajaran dan pembelajaran dapat menarik minat para pelajar kerana penggunannya adalah menyeronokkan. Papan tulis interaktif smart board ini dapat meningkatkan kualiti pengajaran yang berlaku di dalam kelas. Selain itu, penggunaan smart board ini akan menjadikan para pelajar lebih kreatif dan mempunyai sikap ingin ”explore” sesuatu yang baru. Penggunaan smart board dalam kelas memberikan banyak manfaat kepada kita semua terutamanya semasa sesi kuliah. Saya berharap agar semua para pelajar diberi peluang untuk menggunakan smart board pada suatu masa nanti


SEKSYEN 2.0 PENERANGAN PERKHIDMATAN DAN PRODUK

Papan putih interaktif SMART Board adalah papan putih interaktif tayangan depan yang paling maju dan peka sentuhan yang menampilkan teknologi DViT™
(Digital Vision Touch). Reka bentuk perkakasan dan perisiannya yang modular dan boleh dikembangkan membolehkan anda melakukan apa sahaja menggunakan komputer anda , buka dan tutup aplikasi, bersidang dengan orang lain, membuat dokumen baru atau menyunting dokumen sedia ada, melayari laman web, memainkan dan memanipulasi klip video dan banyak lagi,  hanya dengan menyentuh permukaan yang interaktif. Dua pengguna juga boleh melukis pada permukaan interaktif pada masa yang sama, dan anda boleh menggunakan jajaran gerak isyarat dalam aplikasi.

Anda juga boleh menulis pada sebarang aplikasi dalam dakwat digital dengan menggunakan pen dulang pen atau jari anda, dan kemudian menyimpan catatan ini untuk rujukan masa depan dan diedarkan.

SEKSYEN 3.0 PENERANGAN TEKNOLOGI

SMART Ink™ 
Ciri SMART Ink meratakan rupa dakwat digital, yang meningkatkan mudah baca tulisan anda apabila anda menulis pada aplikasi, laman web dan video. Dakwat menjadi objek yang boleh dialihkan dan dimanipulasi oleh anda.

Sentuh dan gerak isyarat 
Anda boleh melaksanakan fungsi tetikus dengan jari anda, serta menulis dan memadamkan dakwat digital dengan pen dulang pen atau pemadam. Ciri kesedaran objek membolehkan anda mengambil pen, dan kemudian menulis, memilih atau memadamkan tanpa mengganti pen.

Permukaan yang tahan lama dan padam kering 
Permukaan bersalut keras ini kalis calar, dioptimumkan untuk tayangan, serasi dengan pen penanda padam kering dan mudah dibersihkan.

Teknologi Wireless Interactive WhiteBoard,
Merupakan peralatan tambahan berupa Sensor Ultrasonic dan Stylus Pen Ultrasonic yang di pasang pada papan tulis biasa dan di kombinasikan dengan LCD Projector biasa yang boleh berfungsi sebagai media persembahan interaktif. Penggunaan alat ini juga cukup praktis dengan menggunakan Stylus Pen,
memiliki kemampuan sambungan tanpa wayar, cara memuat turun perisian yang mudah.

Teknologi SmartBoard atau papan tulis interaktif,  
Sesuai dengan namanya maka teknologi pengendali interaktif telah ada tersedia dalam papan tulis tersebut. Jadi memang papan tulisnya yang sudah pintar (smart) pengguna hanya  menggunakan projector biasa, maka sudah dapat digunakan secara interaktif malah telah di lengkapi dengan perisian sehingga memungkinkan penggunaan untuk lebih dari seorang secara serentak Multi Touch yang boleh digunakan dengan menggunakan jari atau dengan menggunakan Stylus Pen yang telah tersedia . Alat ini sesuai jika penggunaannya dipasang secara tetap contohnya di tadika , dan tidak sesuai dibawa kemana-mana kerana fizikalnya yang besar.

SEKSYEN 4.0 PASARAN DAN PERTANDINGAN 

Smart Board ini disasarkan di peringkat Tabika dan Pra Sekolah serta Sekolah Rendah di seluruh Malaysia, dan akan diperluaskan di peringkat Asia Tenggara bergantung kepada permintaan.

SEKSYEN 5.0 MODEL PERNIAGAAN

Smart Board ini diperkenalkan untuk menarik minat kanak-kanak kerana ciri-cirinya yang bersifat interaktif dan tahan lasak. Pengguna Smart Board direka khas bagi menggantikan papan putih yang biasa digunakan hanya untuk menulis sahaja.

§  Smart Board satu alat teknologi yang terkini yang mampu menyampaikan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.Dilengkapi dengan pelbagai fungsi lain seperti sambungan ke internet tanpa wayar, mempunyai “headphone” bagi menjadikan kanak-kanak lebih fokus dengan apa yang di ajarkan.

§  Peluang pasaran pada masa kini amat meluas kerana pertumbuhan sekolah tabika yang banyak, tetapi masih menggunakkan papan putih biasa dan tidak menarik golongan kanak-kanak yang suka kepada sesuatu yang menarik.

§  Idea ini berbentuk inovasi baru dan akan sentiasa dilakukan penambahbaikan pada masa akan datang, bergantung kepada maklum balas pengguna.

§  Objektif penghasilan Smart Board ini adalah untuk menarik minat kanak-kanak dari peringkat awal sebelum melangkah ke alam persekolah sebenar.

Kelebihan yang  Sistem interaktif antara pelajar dan pendidik di mana mereka berpeluang mencuba melakukan latihan di atasnya sebelum pendidik membetulkan secara automatik.
Memberi gambaran lebih jelas kepada pelajar di mana pelajar dapat memahami secara visual berbanding penerangan lisan yang diberikan.

Kelemahannya pula fizikal yang besar dan hanya sesuai dipasang secara kekal pada suatu tempat.

§  Pasaran Utama
Pasaran di peringkat dalam Negara sahaja, iaitu tabika seluruh Malaysia , antara lokasi utama ialah tabika yang berada disekitar kawasan penduduk yang padat kerana majority  pada masa kini akan menghantar anak-anak mereka ke sekolah tabika atau pra sekolah. Smart Board ini juga akan dipasarkan kepada pusat-pusat penjagaan kanak-kanak yang menjalankan perkhidmatan pembelajaran.

§  Pesaing
Perbezaan Smart Board dengan pesaing lain ialah dari segi reka bentuk, perisian dan sasaran pengguna Smart Board tersebut.

§  Langkah-Langkah Pemasaran :

o   Strategi Jualan
Promosi melalui media massa, rangkaian social, seperti blog , Facebook. Tweeter serta terus kepada pengguna sasaran iaitu pemilik pengusaha tabika.

o   Strategi Pemasaran
Menjalankan maklum balas kepada beberapa tabika bagi mendapatkan segala maklumat dan kehendak pengguna, ia akan digunakan untuk penambahbaikan Smart Board ini.